torsdag 16 oktober 2008

Längesen!

Ja, nu var det längesen jag skrev. Känner mig förväntansfull inför morgondagen då jag ska på stiftsfest på Älvsjömässan. Det är en märklig tid nu. Det här med kursen är så attans kul, samtidigt som jag kämpar på med min bilkörning och behöver komma igång med mitt jobbsökande. Känner mig lite håglös vad gäller bloggandet, kanske avslutar jag den här bloggen snart. Igår pratade vi om dop och nattvard på kursen. Vi sjöng en nattvardspsalm som jag tycker är fantastisk, nr 396. Gud är en av oss vid detta bord (A. Frostensson efter RJ Stamps):

Här är rymlig plats, här är Guds bord
Ett stråk av himmel och en doft av jord
Ett rop ur mörkret och ett svar i tro
Gud är en av oss vid detta bord

Ej ens änglar anar eller vet
De djup som ryms i Guds barmhärtighet
Den frid som han en skuldtyngd mänska ger
Gud är en av oss vid detta bord

Kring sitt eget håller ingen vakt
Här släpper oron, allt vårt självförakt
Vår rädsla för varandra mist sin makt
Gud är en av oss vid detta bord

Närhet, ljus och ingen utanför
En fattigmåltid, enkelt vin och bröd
En kärleksfest med himmelskt överflöd
Gud är en av oss vid detta bord

Inga kommentarer: