fredag 14 mars 2008

När stjärnor faller

Titlarna på mina inlägg börjar mer och mer låta som schlagerlåtar! Jaja, det är ju sådana tider nu.

Men angående stjärnor. Som faller. Läser om Patrick Swayzes cancersjukdom och påminns om att allt vackert ska dö. Filmen Dirty Dancing var en milstolpe för mig. Jag skojar inte nu. Nobody puts Baby in the corner. Det var kärlek, dans, svidande klassuppror, frigörelse - mitt tonårshjärta jublade.

Och så var det Emily. Nu talar jag inte om min dotter utan om romanhjältinnan som gav inspiration till hennes namn. Allvarsamma, kloka Emily med den stora fantasin. Tack Lucy Maud Montgomery som skrev historien.

Det finns filmer, böcker och musikstycken som bryter ner alla försvar. Den upplevelsen är som att vila hos Gud. Fullständigt sedd och förstådd.

Inga kommentarer: