söndag 14 oktober 2007

Konsumtionskulten

"How else would Christ enter but through a broken heart?" sa Oscar Wilde och han citeras i Olle Carlssons bok "Kristendom för ateister" som jag precis läst ut. Jag går och säger de här orden för mig själv för jag tycker det är så vackert. Kristus är hos oss när vi känner oss brustna inombords.

Jag känner mig inte brusten inombords nu, men jag grubblar en del på hur man lever ett gott liv, hur man inte dras med i ideal som man egentligen inte delar. Jag tänker på den läskiga konsumtionskulten som vi lever i, varje vecka öppnas nya tempel - shoppinggallerior. Vi var och tittade på ett jättefint hus idag och jag fick ett visst habegär! Men då tänkte jag på orden "Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig". Och materialismen är en avgud. Faktiskt! Lyckan har vi i nära relationer, när vi skrattar tillsammans. Man får inte luras att tro att egendomar skapar harmoni. No way. Ägodelar äter en, för det mesta. Men det vore lite härligt med ett fint hus...eller?

Inga kommentarer: