lördag 27 oktober 2007

Kärlek och mirakel

Lördag morgon: Lovade J, min sambo, att jag denna vecka ska försöka vara vaksam på mitt eget dömande. Det är lätt att ha negativa åsikter om ditten och datten. Men denna vecka ska jag hellre fria än fälla. De flesta människor gör så gott de kan, kämpar på med sina liv, vill bli sedda - precis som jag. Jag vill inte vara hård mot andra och inte mot mig själv. Make love not war, det är dagens devis.

Idag var J med barnen på badhuset. Under tiden besökte jag en gammal vän. Utsökt kaffe och ett gott samtal, det var skönt. Sedan fick jag en timme på stan och kände mig yr över att inte ha en barnvagn att hålla i. Hämtade ut ett bokpaket på posten: Shantaram av Gregory David Roberts. Berättelsen börjar i Indien och jag får massa flashbacks av min resa dit 2001. Den resan var ett möte med fattigdom. Jag har varit plågsamt medveten om mitt överflöd ända sedan dess. Jag har också vett att vara tacksam.

Härligt att ha ro att läsa igen, det där går i perioder. Har nyss läst Boven i mitt drama kallas kärlek av Unni Drougge. Den handlar om en passion som går över i våld. Människor kan göra varandra så hemskt illa, vi är kapabla till det mest vidriga. Men också till kärlek och mirakel. Det får vi inte glömma.

Inga kommentarer: