lördag 13 oktober 2007

Premiär!

Hej bloggvärlden! Jag är här nu. Äntligen! Den här bloggen heter Annas Evangelium. Evangelium betyder glädjebudskap och jag tror det är vad den här världen behöver. Inte mer glättighet, men djup glädje. Så djup glädje att hjärtat svämmar över. Det är vår innersta längtan . Tror jag. Glädjen som uppkommer ur vissheten att vi är älskade. '"We are loved above our ability to comprehend" (Jewel Kilcher, min favoritsångerska).

Ja, det är Gud jag talar om. Jag tror inte man ska orda för mycket om gudsupplevelsen för den är ordlös, unik, personlig och universell på samma gång. Men jag kan berätta att jag sökt Gud, kanske hela mitt liv. I kyrkan, i nyandliga kretsar, i förälskelser - you name it. Nu har jag insett att Gud är hos mig hela tiden men däremot söker jag ett sammanhang för min tro, en församling helt enkelt. Det vore fint att hitta en samvaro där man kan stanna kvar, inte bara söka andliga kickar. Ja, jag ska erkänna att visst kan andlighet handla om kicksökande, berusning, flykt. Det behöver sannerligen inte vara fel, men nu behöver jag en vardagstro.

Inga kommentarer: